להתחברות

פילוג העם? | מקורות

התרופפות החישורים הדתיים והעדתיים | עוז אלמוג ותמר אלמוג

קטעים מתוך הספר " מחקר דור ה-Y הישראלי" מאת עוז אלמוג ותמר אלמוג

בעבר היו היהודים ידועים כאחד העמים האנדוגמיים 1 ביותר בעולם. אבל בעשורים האחרונים חל שינוי בדפוס בחירת בן הזוג בקרב יהודים מחוץ למדינת ישראל, והשיעור הגבוה של נישואי תערובת הפך לאחד מסממניה המובהקים של יהדות התפוצות. במחצית השנייה של המאה העשרים ובעשור הראשון של שנות האלפיים גדל מספר נישואי התערובת של יהודים מחוץ לישראל ביותר מה-200%.

 

לתופעה זו הוצעו סיבות שונות. כך, למשל, עבור רבים מהיהודים הזהות היהודית אינה מובהקת; לרבים מהיהודים בתפוצות חסר ידע על המסורת ועל ההיסטוריה היהודית; היהודים הם בדרך כלל מיעוט בארצות מגוריהם, ולכן הסיכוי שיפגשו ויתאהבו בבן-זוג שאינו יהודי הינו גבוה; שיעור הגירושין הגבוה מעלה את פוטנציאל ההתבוללות שכן הבחירה השנייה בבן/בת זוג נתונה פחות להשפעת ההורים; ירידה בהזדהות עם ישראל ועוד.

 

בישראל הייתה תופעת נישואי התערובת עד לפני שני עשורים זניחה. גלי ההגירה מחבר המדינות ומאתיופיה הביאו לישראל עולים רבים שאינם יהודים על-פי ההלכה, וכתוצאה מכך הפכו נישואי תערובת לתופעה ששכיחותה עולה גם בישראל. לכך יש להוסיף עוד תופעה שתורמת למגמה: יותר ויותר צעירים שוהים בחו"ל לתקופות ארוכות (טיולים, עבודה, לימודים וכדומה), ומתאהבים בלא-יהודים. גם הרשתות החברתיות יוצרות נקודות מפגש קלות ומרובות בין אנשים ממדינות שונות, ושוק הנישואין הגלובאלי מתרחב במהירות.

 

הנה כי כן, מנתוני ארגון "משפחה חדשה" (בעקבות סקר שערך מכון גיאוקרטוגרפיה) עולה כי רק ב-58% מהמשפחות בישראל יש זוג הורים – אב ואם – שהם יהודים. 12% מהמשפחות הן לא יהודיות, ו-10% הן מעורבות (היתר הן משפחות חד הוריות, זוגות שהם ידועים בציבור שלא נישאו, זוגות שנישאו בנישואין אזרחיים, עובדים זרים ומשפחות חד מיניות).

 

מבחינת עמדות הציבור כלפי נישואי תערובת העלה הסקר כי 60% מהציבור היהודי מתנגד לנישואין אלה. למעלה מזה, 17% מהאנשים שאמרו כי הם תומכים בנישואי תערובת באופן כללי, היו מתנגדים לכך אילו היה מדובר באחד מילדיהם. עם זאת, מסתמנת מגמה של עליה בסובלנות לנישואין כאלה, הן מצד הצעירים והן מצד משפחתם. מגמה זו  נובעת מהעלייה בסובלנות לחריגים ומהאמונה המיתולוגית, ההולכת ונפוצה, ש"אהבה מנצחת הכל". לאלה ניתן להציע סיבה נוספת: בשל עליית גיל הנישואין (להרחבה בנושא זה ראו: ישנים באלכסון – רווקות כדרך חיים), הוריו של הילד שמתחתן בגיל מבוגר, שמחים מאד על עצם הנישואין, ועל כן פחות מתערבים בבחירה ומוכנים יותר להתפשר על בן/בת זוג שאינם לטעמם.

 

מעניין לציין כי 57% מבני הזוג היהודים שנישאו בנישואי תערובת בישראל דיווחו כי הם שומרים על המסורת היהודית, לעומת 33% בלבד מבני הזוג שנישאו לבני זוג לא יהודים בארצות הברית. כלומר, היהדות עדיין מהווה מרכיב שיוכי חשוב גם עבור רוב מכריע של היהודים החילונים.

 

בעקבות העלייה בניידותם של הישראלים והתרחבות אפשרויות התקשורת הגלובלית, אפשר לצפות ששיעור נישואי התערובת יעלה באופן משמעותי בשנים הבאות.

 

לקריאת הפרק המלא: "הרי את/ה מקודש/ת לי בינתיים – הזוגיות החדשה".

מקורות אחרונים באתר

Avatar

הליך אזרחי יוביל לחורבן?

החשש מממזרות ומהתבוללות בעקבות הנהגת נישואין אזרחיים בישראל.